roligtlivver.blogg.se

Julmarknad

Publicerad 2012-12-09 16:13:41 i Allmänt,

I dag har jag varit på julmarknad. Rena julkortet såg det ut som. Om ni kommer ihåg hur det såg ut när Pippi Långstrump var på julmarknad så har ni bilden klart för er. Pippi förresten är min barndoms idol. Den första bok jag fick när jag var 6 år var just Pippi Långstrump och sedan dess har hon varit min idol. Ibland känner jag mig fortfarande som Pippi, stark och oövervinnerlig och lite annorlunda.
 
Men det är ju KALLT ute. Trodde nog att jag tålde kyla men fy sjutton vad jag frös.Måste köpa tjockare vantar och tjockare sockar i stövlarna så blir det säkert bra.
Men vacker är det ju eller hur?
Visserligen har ni väl samma tjusiga utsikt men ni får den här bilden ändå.
 
Vad har veckan innehållit mer tro? Minnet är ganska kort. Det är bra att blogga så här för då kan man ju gå tillbaka och få lite hum om vad man gjort.
 
I onsdags var det jäktigt. Först Soppgänget, läs rätt Sopp inte sop, och då blev vi bjudna på hemmagjord ärtsoppa och pannkakstårta. Gott.
 
Sen blev det till att jäkta hem i snön för att fixa för nästa "tant-gäng" som skulle träffas hos mej. Där har vi regeln,, frallor och lite ost och kex. Och i lördags bjöd jag några st på det som blev kvar. Vi hade alltså inte festkväll utan restkväll. Och på tant-träffen pratade vi och på restkvällen spelade vi.  Vi spelade bl a Flaggspelet och där ska man egenltigen känna igen flaggor o sen också kunna huvudstaden. Men vi insåg snart att vi fick GISSA landet och sen kunde vi ibland i alla fall huvudstaden. Det finns en himla massa länder och flaggor det kan jag lova.
 
Ett frågespel hann vi också med och sen avslutade vi som vanligt med Racko. Snart måste jag göra nya kort för det är svårt att avgöra vilken siffra som står på korten. Så är spelet också sedan 50-talet.
Så här ser racko ut. Nu är inte detta mitt original utan ett spel som jag och en händig snickare har gjort. Han har gjort lådorna och jag har plastat korten. Man tager vad man haver. Jag kan verkligen rekommendera detta. Och om ni har det eller köper det så kan jag ge er våra spelregler. Vi har något som heter Birgitta-regler och det är omarbetade och i vårt tycke roligare regler. Så fråga mig hur och jag förklarar.
 
Nu när jag bläddrar bland min bilder så hittar jag denna fina bild. Inte från 50-talet men från slutet av 60-talet.
Sött va??
Äldste sonen, en dag äldre än !lill-brorsan!!
 
Lite mer har jag hunnit med i veckan men jag vill inte trötta ut den som ev. läser detta så ha en bra söndag.
 

Kommentarer

Postat av: Marie Ydreborg

Publicerad 2012-12-09 22:25:40

Tack för en trevlig kväll!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

udda farmor

En något skrynklig tant med positiv livssyn.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela