roligtlivver.blogg.se

tant

Publicerad 2013-10-08 15:27:55 i Allmänt,

I dag har jag varit och lyssnat på ett tant-föredrag. Alltså ett föredrag om den svenska tanten. 
Konstnären Sussanna Arwin har gjort den svenska tanten i brons och den står i Växjö. Nu berättade hon om sitt arbete med att göra detta.
 
Vi dvs 150 pensionärer, flertalet kvinnor, kände kanske inte riktigt igen oss. Jag konstaterade att vi egentligen är "mellan-tanter" dvs vi är mittemellan denna modellen (våra mammor eller mormödrar) och den senaste modellen med de yngre som är uppväxta med datorer och teknik. Vi vet inte om vi ska välja safta och sylta eller datorn. Ja dvs JAG vet ju vad jag väljer men......
 
Förmiddagen ägnades åt farbrorföredrag  kan man säga. Birger Johnsson, en rörlig man, som mest satt på bordet med korslagda ben och bläddrade bland böcker, ålder ca 80, berättade på ett fantastiskt sätt om Harry Martinsson. Läste högt ur några böcker och då upptäckte jag att Harry var mycket rolig ibland. Men man kan väl inte bjuda hem Birger (tanten protesterar nog då) för att få honom att läsa högt för mej??
 
Snart ska jag starta min sedvanliga bok och teater cirkel och jag vet varken vad vi ska läsa eller vad vi ska ha för tema på vår teater. HJÄLP!!!!
 
Slutar med ett eget uppfunnet ordspråk. Gud gav oss ett visst antal ord när vi föddes och när dom är förbrukade får vi vara tysta.  Så det är bäst att ransonera orden.
 

Kommentarer

Postat av: margareta Hoff

Publicerad 2013-10-14 16:40:00

Hej Birgitta, Nu får du snart ge ut en bok - du är fantastiskt bra på att skriva. Du skriver så jag hör din röst och vet precis var jag ska skratta !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

udda farmor

En något skrynklig tant med positiv livssyn.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela