roligtlivver.blogg.se

forts Kina

Publicerad 2015-04-28 13:38:14 i Allmänt,

Ja så var vi alltså i Kina. Efter en natts stärkande sömn så skulle vi "göra stan".
 
Med Christina som guide så for vi in till centrum i Suzhou uttalas  sudjo ungefär.
 
 Vi gick på en liten affärsgata. Inte en turist i sikte. Ja dvs om kineserna som gick där var turister kan jag ju inte uttala mig. Men med en blond Ida och en vit Micke så syntes vi ganska väl. Här är ett litet fik.Ett fik med kaffe tror jag dock inte det var. Fortfarande har inte kaffekulturen slagit igenom utan det är te som gäller. Te som man har med sig i en flaska överallt. Sen fyller man på med vatten med jämna mellanrum. Kanske kan kallas kinesernas "tv-kanna"??
Vi strosade runt ganska länge och sen skulle vi ta bussen hem men först tog vi oss en tur med cykeltaxi. En vanlig företeelse i stan. Christina och Micke i en  och Gunnel och jag efter. Jag  kände mig lite som James Bond: "Follow that cycle" eller hur han nu skulle sagt detta. Fram till samma ställe kom vi i alla fall.
Och druckit kaffe har vi. För det där med inget kaffe är inte riktigt sant. Starbuck överallt. Och Pacific Coffe. Mycket,  mycket,  mycket är amerikaniserat i Kina.
 
Vi njöt verkligen av att titta på allt. Vädret var perfekt. Lagom varmt och ingen sol. Ingen sol är en klar fördel för det här gänget med en Micke som inte tål sol.
Åt gjorde vi också men var eller hur kommer jag då inte ihåg.
En bild från kina är det men vad vete sjutton.
En matbild skulle det ju vara och mig veterligt så åt man inte detta.
Men grodor åt man!!!! Förmodligen bara låren.
Här är klart och tydligt en matbild. Men absolut inte från Kina utan från Kastrup. Jag VET att det finns många fina matbilder för Micke äääälskar att ta kort på maten. Kommer nog att komma fram till dom med vad det lider.
 
Här ska jag skriva många och långa Kina-rapporter.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Marie Ydreborg

Publicerad 2015-04-28 20:58:08

Ser vi fram emot : )

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

udda farmor

En något skrynklig tant med positiv livssyn.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela