roligtlivver.blogg.se

december 2014

Publicerad 2015-01-01 22:43:00 i Allmänt,

Ja nu menar jag inte att det är december 2014. Lite vet jag. T ex att det är januari 2015.
Underligt jag tycker det var som i går det var,ja 2012 kanske.. Men så är ju inte fallet.
 
Skrev i går när jag var en patetisk bloggare att jag återkommer som i dag och här är jag.
Känns som om jag virrar till det och ändå är det starkaste jag druckit både i går och dag Apotekarnas julmust. Kan den ha några procent i sig tro??
Lägger in lite decemberbilder här.
'Först min fina julbock. ja där ser ni att jag ljög i går. Jag hade ju en bock också här hemma.
Och nu ska vi se vad det blir
Nu har jag kämpat en kvart för att förminska bilden men det går inte. Så ni får Micke i jätteformat. Någon jätte är han ju verkligen inte, 160 cm och 61 kg. Men ganska vältränad faktiskt.Här har vi just hittat våra granar. Hugger dom själv och i år hittade vi snabbt vad vi ville ha. Skulle ju aldrig våga ta in en icke "redig" gran. Då skulle Palle fixat åska på julafton. Som gammal julgransförsäljare. Så många år som vår tomt på Lingonvägen varit belamrad med granar hela december. Skoj var det. Bara jag slapp sälja fula granar. Varför det blir svart här begriper jag inte heller men så får det blir. De fula granarna överlät Magnus o jag till Palle och Roger. Och när dom lyfte dom och snurrade runt så blev det fina granar och så sålde man....
 
¨Sen kom dagen före julafton (oj nu försvann det svarta) och då började klapparna samlas under granen i Asarum. Och familjen Sigvant samlades också.

Det traditionella pepparkakshuset förvisas här. I år blev det ett slott med skumtomtar som försökte klättra in genom fönstren. Helt o.k.
Den värsta hungern på julafton stillades med en korv.
 
Och snart kom tomten, den vanlige gamle snälle tomten. I år hade han engagerat en liten hjälpsam Nisse eller kanske man ska säga Nissa.
 
Den snälle tomten delade ut måååånga julklappar och allt var frid och fröjd. Kalle på tv.n och sen julmat och lite sång till maten!!!
Det traditionella  jultalet hålls här. Nya tal varje år och tror minsann att talaren och tomten har vissa likheter. kan det vara samma?
Här kommer mina fina barnbarns-flickor. Likadant klädda?? Hmm kanske deras farmor har handlat. Men visst är dom fina, både kläderna och flickorna.
 
Senare på kvällen blev det som sig bör en julafton lite spel.Här Magnus och Olle i full aktion.
 
 
Juldagen blev det bio, Micke och Veronika för de äldre och Sune för de yngre dvs 4 barn och farmor. Helt o.k.
Annandagen hemresa.
Men då hade jag först hjälpt Ida att packa,, hade i och för sig börjat innan jul. Jag strök och vek och Ida packade ner.
Totalt fick hon ihop 71 kg i 4 väskor. Men flyttar man till Kina så måste man ju ha lite med sig.
Familjen har anlänt och via Kik så har vi fått bilder på busshållsplatsen utanför huset och den var helt o.k. Värre var det med tidtabellen som bara var på kinesiska. Inte ens siffror fanns med. Så här gäller det att kvicka sig och lära si landets språk.
Har också fått bilder på något annat än busshållplatser. Lite inomhusbilder efter att Christina tagit bort det mesta av lösa prylar. Kineserna har mycket prylar!!
OM jag lyckas "dumpa" bilder från KIK så ska ni få se lite från deras nya tillfälliga hem
Ja detta var väl julen i korta drag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

udda farmor

En något skrynklig tant med positiv livssyn.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela