roligtlivver.blogg.se

Tomte

Publicerad 2018-10-31 22:35:09 i Allmänt,

 

 
 
 
I dag börjar jag med att testa om jag kan få in bilder som  jag försökt samla i en egen liten blogg-mapp och tog första bästa bilden där. Så då blev det en tomte eller vad det nu är.
Historien bakom bild nr 1 är att vi i alla år haft tomte och sen en gång tänkte vi att nä "inte behöver vi tomte nu längre" men se det tyckte Roger så han gick ner i källaren och hittade detta. Så kom tomten till oss det året också. Och nästan alla år sedan dess.
En av de senare tomtarna är han på bilden nr 2 (ja den är felvänd men vad då???)
 
Veckan som gått. Ja Siv och jag fortsatte med Yogan, har tom köpt kort terminen ut. Och du milde så stel jag är. Men jag har kommit på att yoga är bra för mej. Ja inte bara för att mjuka upp musklerna för det är nog redan kört. "Sitt ner och sätt rumpan mot fötterna". hi hi hi. Inte fasen kommer min rumpa, trots att det inte är en liten rumpa, ner på fötterna. Nä den svävar en bra bit ovanför.
Men vem vet till våren kanske,  bara kanske, så möts min rumpa och mina fötter i en skön förening!
 
Men det var ju inte rumpan det var bra för utan jag kom på att det var en bra övning för mej att lära mej att koncentrera mej. Enda gången jag verkligen kan det är när jag läser en bok. Men här måste jag en hel timme verkligen anstränga mej för att göra som ledaren säger. och hinner inte tänka på  något annat. Och det är bra för en som brukar försöka diska, dammasuga, kolla tv och sticka samtidigt. Går inte alltid så bra!
 
I går var vi på kyrkogården i Lönsboda. Vi har sagt till om att vi ska flytta gravstenen för mamma och pappa. Jag hade hela tiden dåligt samvete för att jag inte kom upp där och skötte graven.  Man tog genast bort så jag inte  kan plantera blommor där. Stenen står kvar. Men jag tycker det ser så sorgligt ut utan något så jag brukar sätta en blomma där ibland.. Så i går satte vi en liten krans och Micke tände ett ljus.
 
Sen åt vi, dvs Marie, Micke och jag på Cafe Kronan och det är alltid lika mysigt. I går åt jag sill och potatismos men vet ni. Man serverade inte lingon till. Och sill och mos utan lingon näää. Men det ordnade sej. Jag fick lingon!!!
 
Sen hör det till ett besök i loppisen som ligger granne med fiket. Där gjorde Marie ett litet fynd och Micke gjorde ett inköp. Tro det eller ej men han köpte lite julgrejer!! Kaffekoppar med assietter för 6 personer. Tomtar och granar. Så grant, nä så grannt menar jag..
 
Badtemperaturen är nere på 7 grader. Så simningen får vara nu. Men badar gör vi. Och när vi sprungit i och det är för jäkla kallt i vattnet o blåsigt uppe och sen springer upp igen så känns det som om man sprungit många km. Helt utmattad. Är väl adrenalinet som runnit till. Men man känner sig uppiggad och mår jättebra. Ni som inte försökt, ge kalla bad en chans!
 
Se bara så pigga och glada vi är efter detta underbara 7-graders-badet..
 
Och jag har fyllt år och present från Asarum.Sigvants stod för maten. Så man kom hit med råvaror och tog över köket och sen blev det  mat!! Varm avokado med vaktelägg, sen hjortstek från Eriksberg och avslutning med lammracks. Allt från närodlat, ekoringen. Oj oj så otroligt gott. Och för att inte tala om såsen!
Här hjortsteken.
Tack för den presenten. Dessutom fick jag en sidenhalsduk. Och Sofia och Micke fick också av någon anledning presenter.Tröjor som har texten, Beer is food.
 
 
Sen hade jag bakat tårta. En s k "slasketårta" som jag fick hemma när jag växte upp och som jag ofta gjort. Sockerkaksbotten och vanilj och ibland choklad pudding och ibland som här grädde och bär. I år prydd med Ahlgrens bilar. Sätter in en bild för jag tyckte nog inte att den fick den uppskattning som den sannerligen förtjänar!!
 
I går var det kyrkligt. Men inte så jobbigt för vi behövde inte bre mackor utan bara duka och fixa. Kom mycket folk 60 personer var vi där. Diska för hand efteråt men det är inget problem. Vi är duktiga och trevliga kvinnor. eller som någon i publiken sa, tjejer. Och diska och prata går som en dans.
Vi hade musik av våran egen Björnsson och hans band. Och även om jazz och blues inte är min smak precis så älskar jag Björnsson. Dom är helt enkelt underbara.
 
Och avslutar med en bild på den lille men store oik-fantasten. I söndag var det full utrustning som gällde och då dessutom laget i hans hjärta vann med 9-0 så blev allting så himla bra.
Det var veckans program. detta plus lite gym, lite innebandy, läst ut en bok, varit i Karlshamn och handlat skor till Micke. Behövde smakråd och Ida ställde upp. Sen god mat i Asarum tillsammans med Nilssons.
Nu ska jag börja på nästa bok, Elisabeeth Georges senaste, 750 sidor.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

udda farmor

En något skrynklig tant med positiv livssyn.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela